Strona główna Dzierżoniów „Zdrowy styl życia i prawidłowe odżywianie dzieci i młodzieży”

„Zdrowy styl życia i prawidłowe odżywianie dzieci i młodzieży”

133
0
UDOSTĘPNIJ
Processed with VSCO with hb1 preset

We wtorek 5 czerwca 2018r. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna wchodząca w skład  Powiatowego Centrum Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego i Doradztwa Edukacyjnego w Dzierżoniowie przy współudziale Fundacji Pokolorujmy Szarość z Dobrocina zorganizowała Konferencję Zdrowy styl życia i prawidłowe odżywianie dzieci i młodzieży. Odbyła się ona w Dzierżoniowskim Ośrodku Kultury przy ul. Świdnickiej. Zostali na nią zaproszeni dyrektorzy, pedagodzy i  psycholodzy szkolni oraz pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania z całego powiatu dzierżoniowskiego.

Konferencję rozpoczęła dyrektor Powiatowego Centrum Elżbieta Pasek, która powitała zaproszonych gości  i wprowadziła w  tematykę spotkania.

Na potrzeby konferencji została   opracowana ankieta i dzięki uprzejmości dyrektorów placówek  i pomocy pedagogów szkolnych, przeprowadzona   w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.

Ukazała  ona  styl   odżywiania dzieci i młodzieży oraz sposoby  spędzania przez nich czasu wolnego.   Wyniki ankiety zostały przedstawione na początku konferencji przez Małgorzatę Horożaniecką  kierownika Filii  Poradni Psychologiczno Pedagogicznej w Bielawie, która jednocześnie była inicjatorką całego przedsięwzięcia. Analiza uzyskanych danych wzbudziła duże zainteresowanie zebranych  i stanowiła dobrą bazę do omawianych w trakcie konferencji zagadnień.

Jako pierwszy prelegent wystąpiła Barbara Rakowska-Sulimowiczlekarz medycyny, która omówiła zagadnienia dotyczące  zapobiegania u dzieci i młodzieży złym nawykom żywieniowym i ich następstwom.  Z kolei  Tomasz Głowacki- lekarz psychiatra -wygłosił wykład na temat zaburzeń w odżywianiu.  Następnie Michał Fydrych – fizjoterapeuta  zapoznał słuchaczy z  przykładami dysfunkcji ruchu i profilaktyki prozdrowotnej.  Dietetyk Maria Greń omówiła nową piramidę żywienia oraz podpowiadała     co jeść, aby zachować zdrowie, a  szczególnie na co zwracać uwagę  przygotowując    posiłki   dla dzieci i młodzieży.

Zgromadzeni słuchacze  byli  zainteresowani  omawianą tematyką.  Ich zdaniem spełniła  ona  zamierzone cele w postaci  upowszechniania wiedzy na temat  zdrowego stylu życia, propagowania właściwych zasad żywienia oraz  kształtowania właściwych nawyków  dotyczących sposobów spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu, a opartego na  aktywności fizycznej.

         Problem nadwagi u dzieci i młodzieży w naszym kraju jest poważny.  Wiele źródeł informacji podaje, że z problemami z wagą zmaga się prawie
15-30% dzieci  i młodzieży.

Podobnie w naszym powiecie – na podstawie  uzyskanych informacji z bilansów zdrowia przeprowadzanych   przez pielęgniarki  pracujące w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych  stwierdzono, że  średnio prawie co 10 –ty uczeń   mierzy się z problemami utrzymania właściwej wagi, czyli statystycznie średnio w każdej klasie  2-3  uczniów ma  nadwagę lub otyłość. Konsekwencją dla tych uczniów są   problemy natury psychicznej: zaburzenia nastroju, obniżona samoocena  oraz problemy zdrowotne.

Przeprowadzone przez Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczną  badania ankietowe na terenie naszego powiatu i ich  wyniki omówione podczas konferencji pozwalają wysunąć następujące wnioski:

  • Należy na co dzień prowadzić profilaktykę prozdrowotną w zakresie szkodliwości częstego spożywania   produktów i napoi zawierających dużą ilość cukrów i konserwantów.
  • Wskazywać na tendencję współczesnej dietetyki, która zachęca do spożywania 4-5 posiłków dziennie o stałych porach dnia.
  • Ważna jest też jakość tego co jemy, gdyż zgodnie z piramidą żywienia przede wszystkim w pierwszej kolejności powinny dominować   warzywa,  a  w nieco  mniejszym stopniu    W  drugiej kolejności dostarczać organizmowi produkty zbożowe, najlepiej pełnoziarniste, następnie produkty mleczne- przetworzone (kefiry, jogurty, maślanki). Codziennie jeść dwie porcje produktów, które są źródłem białka:
    ryby, mięso, jaja, nasiona roślin strączkowych  oraz tłuszcze– które są  niezbędne w do prawidłowego przyswajania witamin. Pamiętać jednak należy, aby spożycie tłuszczów nie przekraczało 30%  dziennego zapotrzebowania na kalorie (70-80g). Dodatkowo częściej wybierać tłuszcze pochodzenia roślinnego niż zwierzęcego.
  • W codziennej diecie nie może zabraknąć Zaleca się spożywanie minimum 1,5-2 l dziennie.
  • Poza zbilansowana dietą podstawą zdrowego stylu życia jest ruch. Co najmniej 30 minut dziennie.
    Dzieci mają naturalną potrzebę ruchu i w tym kierunku należy prowadzić z rodzicami swoich    wychowanków pracę uświadamiającą od najwcześniejszego etapu – okresu żłobkowego, poprzez przedszkolny
    i wczesnoszkolny. Wskazywać na korzyści  aktywności fizycznej, jako   niezbędnego warunku prawidłowego rozwoju psychofizycznego.  Najważniejsze jest   wdrożenie potrzeby ruchu    u  najmłodszych dzieci i propagowanie takiego stylu życia, aby  był  on przekazywany z pokolenia na pokolenie. Niedostatek ruchu w każdym wieku powoduje  wady i schorzenia całego organizmu.

Uczestnicy spotkania mogli także zapoznać się  ekspozycją literatury fachowej i materiałów dydaktycznych    przygotowaną przez Bibliotekę Pedagogiczną wchodzącą w  skład Powiatowego Centrum. O zasobach bibliotecznych i możliwościach korzystania  z oferty placówki  poinformowała Katarzyna Tylka – pracownik biblioteki.

Szczególne podziękowania składamy   Katarzynie Kowalskiej prezes Fundacji  ,,Pokolorujmy Szarość” za wsparcie i  pomoc w organizacji Konferencji.

Za przekazanie materiałów informacyjnych na   Konferencję ,,Zdrowy styl życia i prawidłowe odżywianie dzieci i młodzieży” dziękujemy  Sekcji Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia  przy Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej  w Dzierżoniowie.

 

Opracowanie artykułu:

Małgorzata Horożaniecka i  Grażyna Wojtala